Ma’lumotlar buzilishining «narxini» baholash har doim bevosita va bilvosita xarajatlarni tahlil qilishdan boshlanadi.
To’g’ridan-to’g’ri zarar biznesga axborot hodisasini bartaraf etish uchun zarur bo’lgan barcha kuch va vositalarni o’z ichiga oladi. Bilvosita – qo’shni bo’linmalar, mijozlar, etkazib beruvchilar va sheriklarga ta’sir ko’rsatadigan zarar.To’g’ridan-to’g’ri va bilvosita zararni hisoblash usullari oldingi maqolalar mavzusi bo’lgan.
Ushbu maqolada biz xarajatlarning eng qiyin moddasiga – yo’qolgan imkoniyatlarga e’tibor qaratamiz. Ular orasida ma’lumotlar buzilishidan zarar ko’rgan kompaniya bilan biznes qilishdan qo’rqadigan potentsial mijozlarni yo’qotish, shuningdek, obro’ga ziyonni bartaraf etish kiradi.
Ponemon instituti tomonidan olib borilgan tadqiqotlarga ko’ra, sog’liqni saqlash, farmatsevtika, moliyaviy xizmatlar kabi bir qator sohalarda ma’lumotlar buzilganidan keyin mijozlarning ishlamay qolish darajasi 6% yoki undan ko’proqqa yetishi mumkin.
Mijozlarning brendga munosabati ham birdek muhim. Misol uchun, 2015 yilda sodir bo’lgan axborot hodisasidan so’ng Amerikaning dasturiy ta’minot kompaniyasi Sprinklrga nisbatan salbiy munosabat 35 foizga oshgan.
«Yaxshi nom» va obro’ni tiklash uchun yillar kerak bo’lishi mumkin. Bu shuni anglatadiki, korxonalar marketing va PR kabi sohalarni kuchaytirishi kerak bo’ladi. Ushbu tadbirlarning xarajatlari quyidagilarni o’z ichiga olishi mumkin: mutaxassislarni yangi vazifalarga yo’naltirish; o’z bo’limlarini kengaytirish; mutaxassislarni jalb qilish – «autsorserlar». Yana bir bor ta’kidlash kerak: ish hajmining ortishi jabrlanuvchi kompaniyani bir kundan ko’proq vaqt davomida ta’qib qiladi. Marketing va tashqi kommunikatsiyalarga qo’shimcha sarmoyaga bo’lgan ehtiyoj, jamoatchilik janjal haqida unutmaguncha bir necha yil davom etishi mumkin.
Albatta, bunday risklar yirik korxonalar uchun ko’proq tegishli. Ammo juda kichik firmalar ham qandaydir tarzda g’azablangan mijozlarni tinchlantirish, salbiylikni kamaytirish va nihoyat, yangi iste’molchilarni jalb qilishni boshlash uchun bir qator axborot platformalarida o’z ishtirokini sezilarli darajada oshirishi kerak.
Esdan chiqarmaslik kerak bo’lgan yana bir muhim nuance: uzoq vaqt davomida ahmoq kompaniya tovarlar yoki xizmatlarni eski narxda sota olmaydi: ba’zi potentsial iste’molchilar ishonchsiz biznes bilan hech qanday aloqasi bo’lishni xohlamaydilar. Bunday vaziyatda mijozlarni ushlab turishning deyarli yagona yo’li – damping. Faqat ochko’zlik va pulni tejash istagi shubha va qo’rquvni engishi mumkin. Shu bilan birga, mijozlarni jalb qilish va ushlab turish uchun zarur bo’lgan chegirma miqdori kompaniya tomonidan yo’qotilgan foydaga tengdir.
Epilog sifatida ma’lumotlar buzilishining narxiga bevosita ta’sir qiluvchi yana bir nechta muhim omillarni ta’kidlash kerak.
1. Birinchi ma’lumotlar sizib chiqishi bilan siz nisbatan kam qon bilan ketishingiz mumkin. Ammo birinchisidan keyin 24 oy ichida sodir bo’lgan takroriy ma’lumot hodisasi katta moliyaviy yo’qotishlarga, mijozlarning chiqib ketishiga, obro’siga putur etkazadi va davlat nazorati organlari tomonidan jarimaga tortiladi.
2. Eng nozik ma’lumotlarni himoya qilish sifati zararning narxiga bevosita ta’sir qiladi. Agar juda ko’p maxfiy ma’lumotlar jamoat mulki bo’lsa va hech kim ularning harakatini kuzatmasa, sizib chiqishdan omon qolmaslik ehtimoli yuqori.
3. Marketing va PR bo’limining yo’qligi, ommaviy axborot vositalari va potentsial mijozlar bilan muloqot qilishning iloji yo’qligi obro’ga juda nozik zarar etkazishi mumkin. Axborot hodisasining o’zi nisbatan kichik bo’lsa ham.
4. O’g’irlangan yoki jamoat mulkida topilgan ma’lumotlarning turi muhim rol o’ynaydi. Moliyaviy va shaxsiy ma’lumotlar, shuningdek, tibbiy kartalar eng qimmat «xarajat». Bundan tashqari, bunday ma’lumotlarning sizib chiqishi eng kuchli jamoatchilik rezonansiga ega.
5. Biznesni ro’yxatdan o’tkazish joyi haqida unutmang. Ma’lumotlarning sizib chiqishi uchun jarimalar emas, balki ularning xavfsizligi uchun qonuniy javobgarlik ham mamlakatdan mamlakatga farq qiladi.
6. Zamonaviy xavfsizlik tizimlarini e’tiborsiz qoldirmang. Xavfsizlik perimetri qanchalik mukammal bo’lsa, xavflar shunchalik past bo’ladi. Zamonaviy voqelikda nafaqat tashqi hujumlarga qarshi turish qobiliyati, balki kompaniyaning ichki xavf omilini – xodimlarni nazorat qilish qobiliyati ham asosiy rol o’ynaydi. Axir, aynan ularning xatti-harakatlari beparvolik tufayli ma’lumotlarning muntazam ravishda sizib chiqishiga olib keladi.
Manba: Staxanovit